Öland

Öland
Solnedgång

lördag 5 november 2011

MN skulle vara min spargris

Vad det gäller vissa bloggar. Hade jag tänkt att ha dem så jag kom ihåg vad jag ville ha. Detta är ett ex på det.

En dröm som jag har. Och verkligen vill ska gå igenom.

Egentligen är jag ingen drömmare. Har aldrig fått chansen att drömma storslagna drömmar om div olika inslag. Eller jovisst har jag haft drömmar. När min dotter var liten så drömde jag om att kunna ge henne det hon behövde utan att grubbla huvudet i bitar över hur det skulle vara möjligt.... Att få ett jobb som man kunde smita hem om dottern skulle behöva det utan att försöka med hur många andra utvägar som helst först. Och det bara för att kunna ge henne mat, kläder och tak över huvudet. Jag klarade det väl hyfsat. Mycket tack vare snälla föräldrar och goda vänner.
 
Under ca 5 efter att ha separerat från hennes år så var mycket kärvt. Låg långt underlevnads standarden men icke en krona har jag fått eller bett om utöver underhåll och barnbidrag. Ok det var ok att bjuda min dotter på middag lite då och då. Men det var nog den enda hjälp jag tog emot. Och sedan att mina föräldrar och syskon hjälpte mig att hitta billiga alternativ så fick det att gå ihop..........
 
Ja, jag skämmer numera bort min dotter. Men har man hört och sett sin dotter titta på en barbiedocka på ÖB i en halvtimma för att sedan lägga tillbaka den med en suck. "Det är ändå ingen ide. Mamma har inga pengar ändå." Det är då en mors hjärta brister och det blir svårt att säga nej till sånt man har råd med. när man har råd med det......
 
Har väl aldrig känt att jag har haft något val. Det har bara varit att bita ihop och ta sig i genom. Ibland går det och ibland får det gå i alla fall. Det blir ju inte bättre för att man ger upp! Det jag hörde att jag var så stark och duktig som klarade av det hela. Vad fick jag för val?? Vem hade bytt av mig? Det var ju jag som hade försatt mig i situationen så fick jag väl ta oss ur den.
 
Många är det som ska ha ett stort tack för att jag klarade oss igenom den tiden.Ett tack för att Ni lyssnade, ett tack för bättre begagnade möbler som jag fick köpa billigt, ett tack för skjuts till div stormarknader så jag kunde storhandla billigt, för klippning av mitt och dotterns år mot en fika. Listan kan göras lång och jag glömmer aldrig vad Ni gjorde för mig.
 
Men sedan jag var ung har jag drömt om en sak. Något jag verkligen vill förverkliga någon gång men samtidigt är rädd för att förverkliga. Vad finns sedan kvar?? Den är inte så dyr om jag genomför den under några års tid. Vilket kommer att ge bäst resultat.
 
Den kräver dock en del planering, mer fysikt hårt arbete och en massa tålamod. Och en dag ska jag genomföra den. Om jag så ska gräva med en tesked. Jag vill ha en trädgård eller i alla fall en del av trädgården. Där det ska vara stora tuvor av div prydnadsgräs i olika installationer massor med sten av olika slag. Hur det ska se ut? Där är jag mycket ombytlig därav behöver det ta några år att genomföra den....... 
 
Vatten vill jag också ha i min trädgård. Men inget ogräs....... Mitt största problem är nog att ännu har jag inte tillräckligt med tålamod. Så nu köper jag och testar div grässorter i urnor. Men nu ska huset renoveras klart och säljas. Då jag har en rejäl hög med sten funderar jag på att börja med att använda dem. Och bara några grässorter...... Vi får se. Jag testar också div gräs hos min mor. Som inte gillar gräs.......
 
Här är några av de sorter jag vill ha en gång. Det jag inte har hittat bild på är gräset med plymer som är svarta i botten, gula i mitten och röda längst ut. Vet inte vad det heter heller men blir lika högt som jag om det trivs. Där får ni fundera lite själva hur det kan se ut. 
 
Håll till godo. Här kommer en massa prydnadsgräs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar