Öland

Öland
Solnedgång

tisdag 15 april 2014

Ingrid Larsson, Huseby Bruk

Var ju i Huseby i lördags. Väl där hittade vi en liten trevlig keramik butik. Helt klart värd att besöka. Den är belägen i Biskopshuset och innehas av Ingrid Larsson






Från början var hon bara keramiker men numera målar hon också. Bl a gör hon Husebytomten. En liten tomte som enligt legenden var tarvligt klädd och slet hårt vid kvarnen. Sedan fick någon av byborna syn på honom och tyckte synd om honom. Byn gick samman och sydde honom en fin dräkt värdig en kvarnägare. Tomten fick syn på kläderna och tog på dem. Han blev så förtjust i dem att han slutade att jobba......




Jag köpte en halvliten tomte men med blåa och röda kläder. Tänkte ha den tillsammans med ölandstomtarna och Huddikvätten jag har. Måste väl vara ett bra sällskap. Hon sålde även sylt som jag också köpte. Samt en massa en skålar, blommor och annat fint i keramik. Fanns även ett rum med tavlor. Dock gillade jag de blå skålarna på bilden nedan bättre. Frågan är bara, vart ska jag ha en sådan skål?




Det blev därmed ingen skål. Å andra sidan kan man alltid åka tillbaka dit om man skulle ångra sig,

1 kommentar:

  1. Jag Googlade på Ingrid Larsson och läste ditt inlägg om henne. I vår ställer Ingrid ut sina konstverk hos oss i Olofströms Konstförening. Både målningar och keramik. Välkommen på vernissage den 14 april i Konsthallen Längan i Olofström.
    Mvh. Gert ordf.

    SvaraRadera