Öland

Öland
Solnedgång

fredag 3 februari 2012

Kom fram till sist

Resan började med en tågförsening på tio minuter. Fast när vi väl var framme på Kastrup var förseningen bara 5 minuter. Och allt under en kvart är numera ingen försening för mig. Man blir härdad!

Checkade in mig och mitt bagage. Kan utan vidare handla två kilo mer prylar. Och tre böcker är dena borta. Hinner jag läsa några till kan jag plocka ner mer i väska. De utlästa böckerna ska nämligen lämnas på kontoret här i Kansas.

Kom igenom säkerhetskontrollen samt hann äta frukost/lunch innan jag vidare till gaten. Behövde vara framme lite innan om jag skulle kunna gradera upp mig en klass. Allt flöt på. Boarding och flygningen gick som smort och vi var framme i Newark hela 45 min före utsatt tid.

Immigrationen gick hyfsat fort och smidigt den också. Lyckades byta terminal, hämta resväskan och få den incheckad igen, komma igenom säkerhetskontrollen, hitta gaten osv. Kom på att det skulle dröj några timmar innan jag skulle vara framme i Kansas City. Kunde vara bra att få något i sig. Hmmmm tack och lov för kiosker säger jag bara! Fick bli mörk choklad, nötter och en flaska vatten.

Vilken tur att jag fixade detta. Dock åt jag inget på flygplatsen. Fick näsblod som absolut inte kände för att ge med sig. Inte så snabbt iaf. Men planet vi skulle med blev lite sent. Dvs vi kom inte ombord när vi skulle och därmed inte iväg. Till slut kunde vi dock lyfta.

Från det att planet taxade ut tills det började bli lite fel (som vi passagerare fick veta det) tog det nog 40-45 min. Då de plötsligt meddelar att något inte var riktigt som det skulle men det skulle inte vara någon fara. En kvart senare vänder planet tillbaka till Newark.

Tydligen var det något som strulade när vi lyfte och som piloterna inte fick bukt med. När vi gick ner för landning fick jag se den största samling av brandbilar - med syrener på för fullt - som jag någonsin har sett! När jag kom till 14 var det svårt att hålla reda på vilken man hade räknat eller inte. Dessa följde oss från straxt före vi landade tills dess vi var vid gaten.

Nu hade jag varit vaken i dryga 22 timmar. Var inte speciellt sugen på att försöka hitta hotell eller dylikt. Dock hade de fiat fram ett plan som vi kunde gå ombord på ca en halvtimme senare. Efter ytterligare 5 timmar var äntligen i en säng. Behöver jag tala om att jag somnade ovaggad??

6 kommentarer:

  1. Fy så läskigt. Skönt att det gick bra

    SvaraRadera
  2. Flygbolaget höll dig alert iaf. Även om det det kanske inte var på det behagligaste sättet. Tror du det hjälper om jag önskar dig en lugn vistelse och resa hem?
    Här är det 15 grader kallt och snöar. Fy attan säger jag.

    SvaraRadera
  3. Jaa köp gärna med änglar till mig :)
    Jag betalar såklart bara du säger vad det kostar o vart jag ska sätta in pengarna.
    Ha det bra därborta o Tack!
    Kram

    SvaraRadera
  4. Hmmm..... när tänkte du berätta detta?

    SvaraRadera