Öland

Öland
Solnedgång

lördag 30 november 2013

Vad är väl en bal på slottet?

Ja det kan man fråga sig. Tog mig iaf dit nu när det var julmarknad och allt. Hade maken med mig. Var inte allt för kallt men tämligen mycket folk. Hade ingen kamera med mig och mobilen tänkte jag inte på. = Inte en bild från Kalmar slott.


Hittade en del intressanta tomtar men köpte ingen. Denna säljare har varit där varje år, så del tror vi att hon är där nästa år också och dels så tog vi ett visitkort. Tomten eller tomtarna var hyfsat stor till ett ganska hyfsat stort pris. Vill ha dem i fönstret i huset och då ha två. Men vi behöver annat först så tomtarna får vänta.


Såg lite smides saker jag också ville ha. Likadant där, finns annat som vi behöver bättre även om sakerna var väldigt prisvärda. Men det som avgjorde det hela här, var att det var så förbenat mycket folk här hela tiden. Orkade inte stå i kö. Får bli nästa år.


Hittade en väldans fin älgskinns väska hyfsat stor. Inte gratis men jag hade varit beredd att betala det begärda priset. Blev iaf inget. Maken ställde en fråga och säljaren blev tvärsur. Dessutom råkade vi ta i väskorna och det fick man inte. Om jag ska köpa en väska för flera tusen vill jag faktiskt se hur den är uppbyggd samt känna på materialet. Det blev ingen. Nu hoppas jag att det finns andra som gör väskor av detta slag som har en förståelse för att jag gärna ta i saker samt undersöker innan jag handlar.


Något mer som vi också var väldigt sugna på var ihopfällbara träskålar. När vi stod tänkte vi mest på till julklapp. Och det var väl dyrt men senare efter att vi hade lämnat slottet slog det oss att vi faktiskt hade velat ha en själva. Fast vi hade säkert inte kunnat bestämma oss för vilken vi ville ha. Och även han finns på nätet. Helt klart kommer vi att inom ett par år äga en skål därifrån. Frågan är bara en katt eller något annat djur. Eller kanske en mer traditionell skål fast ihopfällbar....


Sen var det dags att inhandla lite mat. Hmmm blev inte mycket här heller. Dock kalvdans och ostkaka. Ska straxt värma den första. Försäljaren sa att hållbarheten var "bara" en vecka. Ha! De kommer vara slut långt innan dess. Troligen tom innan nästa vecka..... Maken kommer att sluka ostkakan och jag en kalvdans. Sen är det bara en kvar. Och den tar vi i kväll. Synd bara att de inte garanterade att vi skulle ha ostkaka/kalvdans i en hel vecka. För jisses som jag skulle äta,


Därefter tog vi ett varv runt de som stod utomhus. Mest mat men även Alséns. De gör en massa fint i keramik. Förra året köpte jag inget. (Tror jag iaf.) Men i år gjorde jag. Den ena av två skålar jag tittade på förra året. Till slut blev det en svart skål, även om jag var väldigt sugen på en röd. Men vi åker förbi var gång  vi åker till huset. Hinner dit.


Efter 1,5timmar var vi rätt nöjda. Nu ska jag bara hitta en plats för min skål och starta en sparplan inför allt det andra jag vill ha. Maken var lika förtjust i sakerna som jag. Ok inte väskan men resten. Nu ska ugnen på och efterrätten fram. För visst är det väl efterrätt även om man var tvungen att vänta ett par timmar för smälta middagen först?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar