Öland

Öland
Solnedgång

söndag 5 oktober 2014

Kanske skulle avsluta?

Min tour på skördemarknaden förra helgen. Jag har sparat lite. En halvtimme innan tiden Solberga gård hade annonserat att de skulle stänga var jag och makens dotter där. Själva gårdsbutiken var öppen medan resterande antingen var stängt eller stängde. I mon värld innebär det att allt är öppet till ett klockslag och först därefter packar de som säljer ihop. Så var det inte här. = Besvikelse.


Nåja vi gick vidare till Lilla Solberga i stället. Detta var desto trevligare. Man gick in i en byggnad som jag skulle tro var byggd för att hysa maskiner och foder från början. Här hittade man nytt, gammalt, hemgjort osv. Fanns flertal fina tavlor. Dock är vi inte färdiga för att hänga upp tavlor än.

Hittade ett helt underbart fågelbad som skulle hängas. Men vart?? Jag hoppas innerligen att de gör om detta nästa år så jag kan handla då. Taklampor som jag bara gillade så mycket. Dock passade inte den stilen in här hemma. Men ge mig ett år så ska jag nog kunna lösa det. Köpte dock hembakade bondkakor. Godast kakan som finns men attans så svår att hitta om man inte vill baka dem själv.


Utanför hade de kaniner samt sålde hamburgare för en riktigt vettig peng. Tyvärr hade jag ätit innan vi gick dit så jag kunde inte gynna dem med att köpa en. Makens dotter handlade lite hon också. Tror det var en tröja. Skulle nu någon av de som anordnade detta läsa här, får Ni gärna sträcka lite på Er och göra om det nästa år! Tillsammans med Äppelrums gård Var Ni för denna Skördemarknaden bäst!

Jag tom släpade in maken som också gillade mycket av det han såg men vi behöver ett år på oss för att kunna få in det vi hade kunnat tänka oss. Priserna var helt klart ok.


Sen åkte vi ner till Köpingsvik och den lilla medeltidsmarknaden där. Här vet jag inte när den skulle stänga men det gjorde en del medan man försökte se vad de sålde. Lite tråkigt men så blev där heller inget inköpt. Trist när man inte få se utan att sakerna plockas bort framför ögonen på en. Tur man inte var på jakt efter något. Hittade lite intressanta prylar men där fick vi hemsidan så vi kan handla över nätet.

Därefter var skördemarknade över för vår del. Om vi bortser från att resan på söndagen till fastlandet som normalt tar totalt 1timme och 10 min tog denna gången över två timmar om man reste västra sidan och ca 1,5 timma om man tog östra. Fast jag handlade lite åt syster på vägen.....


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar