Öland

Öland
Solnedgång

fredag 24 augusti 2012

Är det något att reta upp sig på?

Egentligen alltså.

Var och hämtade lite garn på posten igår. (Tack Åsa!) Före mig står maken som skulle hämta någon del till gräsklipparen vi behöver ha om 2 år eller så..... Men innan honom står en sak av kvinnligt kön. Det var det värsta stycke jag har sett på väldigt länge nu,

Någon i kassan hade fått fel pris. Det ska ju så klart rättas till, vilket den mycket unga tjej i kundtjänst fixade. (Vi pratar om 2 kr!) Men bara för att någon har gjort fel innan om det nu var i kassan eller den som märkte upp priset kan vara osagt, så behövde minsann denna sak inte skriva på lappen som talar om att hon fått sina 2 kronor samt att fel blivit rättat. För som stycket sa:

"Tänker minsann inte skriva på för att Ni har gjort fel."

Ok jag kan förstå att man blir irriterad och att rätt ska vara rät. Men det jag reagera mest på är hela styckets beteende, sättet som vederbörande var mot tjejen som faktiskt försökte hjälpa till och se till att det blir rätt. Blir det mer rätt då? Jag som inte hade med saken att göra höll på att be vedebörande dra åt ett varmare ställe på ett allt annat än diplomatiskt sätt.

Bara för att man blir utsatt för ett fel är det då berättigat att göra fel själv då? Nu var detta i en affär och gällde 2 kronor. Men låt oss säga att det varit i trafiken. Och vedebörande hade fått sin bil påkörd. Hade det då varit ok för denne att köra på en annan bil då?  I min värld. NEJ!

Ibland behöver folk tänka på hur de beter sig. Och med tanke på att jag jobbar med att se till att fel inte ska uppstå och om de gör, att de blir åtgärdade samt att man förebygger för att de inte ska ske. Hade detta varit en av mina leverantörer och kunder hade denna blivit fett bort prioriterad vid nästa tillfälle.

Det är inte felen man ska reagera på utan hur de hanteras och åtgärdas.

Nu känns det nästan en aning bättre men bara en aning för jag kan nog reta upp mig på beteendet fler gånger.

2 kommentarer:

  1. En del människor är inte trevliga i affärer. Tycker synd om kassörskorna. Du skulle bett henne fara och flyga. Jag kollar aldrig kvittona så jag har säkert förlorat 2:- någon gång.

    SvaraRadera
  2. Hur orkar man bråka om 2 kr? Stackars människa som blev tvingad att hjälpa kvinnan

    SvaraRadera