Öland

Öland
Solnedgång

tisdag 2 juli 2013

Spännande

Började det bli i huset. I veckan som gick har de börjat att dra elledningarna och med den kommer så småningom spänningen. Man kan nu se var ute belysningen på huset  ska sitta. Sitter lite trådar här och där. (Eller ledningar ska det väl heta om jag ska vara mer korrekt.)






Inomhus kan man se små kopplingsdosor av olika slag. Om jag har fattat det rätt så är de i olika färg för olika områden. Dvs en för el, en för elektronik osv....




Även taken har en massa olika dosor men de har samma färg och är därmed i min värld troligen till takbelysning.




En massa kabel är det och jag avundas inte elektrikern även om jag en gång i tiden själv ville bli en. Även elskåpen sitter på plats.




Om vi fattat det rätt så är detta en massa rör till golvvärmen. Men varför de ska sitta i klädkammaren? Dn är väl liten som den är ändå.


Tänkte jag skulle upp på vinden och fotografera lite. Är dock en aning höjdrädd så maken fick ta över kameran. Just då fick batteriet för sig att det var dags att lägga av. Hade inte heller med mig mitt extra batteri. Det låg kvar i husvagnen. Men en bild blev det på vinden.


När batteriet var utbytt kunde det bli några bilder till. Personligen tycker jag nog att denna stolpe kunde bli väldans mycket vackrare med en kaprifol slingrande runt sig. Maken muttrar något om att den bara kommer att bli förstörd. Förstår jag inte, så vackert som det skulle bli. Ok kan överleva en röd rosbuske också....





Vi kan också se vart elen kommer in utifrån. Går man några varv runt huset så hittar man en hel del information.





Grundvattnet är fortfarande högt kan vi se runt brunnen. Vi ska ju lägga dit en ring till. Väntar bara på att vattnet ska sjunka undan lite så man kan lyfta av den översta delen först.





Går man omkring inomhus så ligger här och där lite olika ritningar. Vilket revisorn i mig uppskattar. Kan då se om de följer ritningarna och att allt blir rätt. Av det jag har sett ser det bra ut. Vår KA är duktigare än jag på att klättra runt och har därmed också hittat en del som vi har fått åtgärdat. Tur hon inte är lika höjdrädd som jag.





Nu blir det inga fler uppdateringar om huset före semestern. Den börjar ännu inte på några veckor. Sen semester i år men jag får iaf semester. Håller tummarna för ett fortsatt bra arbete tills dess. Tapeterna har vi nu enats om. Hoppas bara att valen blir lika bra i huset som i våra huvuden.

1 kommentar:

  1. Självklart att du måste ha något som klättrar på stolpen.

    SvaraRadera